Musiklektionerna i grundskolan

Musik är en så viktig del av oss människor, av vår kultur och vårt samhälle. Vi har alla lite olika smak, men de flesta kan vara överens om att det finns musik som de tycker om att lyssna på. Alla älskar ju bra musik! Grundskolan verkar tyvärr fokusera mer och mer på kärnämnen. På bekostnad av de kreativa ämnena som musik och bild. Till och med idrotten ligger risigt till i vissa kommuner. För att få unga att nå hela sin kapacitet behövs musikundervisningen, mer än någonsin. Barnen behöver få utnyttja hela sin potential och använda de delar av hjärnan som gör musik och andra konstformer. De behöver få skapa själva, återerövra penslar, färger, blyertspennor och suddigum, papper och nothäften.

Färgglada pennor för alla

Musikundervisningen kan också få följa med i tidens utveckling, på Skolverkets hemsida finns fina exempel på hur man lyckats integrera digitala hjälpmedel i undervisningen. Att hålla en hög nivå på vilka hjälpmedel man har i klassrummet kan absolut utveckla barnens musikintresse och förståelse för hur man gör musik. Eleverna i grundskolan är idag en del av den digitala revolutionen, så de är ju redan där, kan man säga. Att använda tex. surfplattor är att möta barnen där de befinner sig. Att få eleverna att vilja spela instrument är en utmaning för musiklärarna för framtiden. Att få dessa digitala unga att sätta sig ner och tålmodigt öva, öva, öva för att skapa ljud och så småningom göra musik är en helt annan sak. Förhoppningsvis kommer tiden med musik i skolan att räcka för alla dessa delar. Att lära sig spela instrument, sätta ihop musik, skapa själv och sedan spela in, klippa ihop och producera. Naturligtvis kommer inte alla barn att bli musiker till yrket. Men å andra sidan, med så mycket matte i skolan som de har, hur många förväntar vi oss egentligen ska blir matematiker? Musikundervisningen har så många värden förutom att skapa musiker.

Sjungande flicka med mikrofon